
استوصوا بالنساء خيراً
- Rana Rashed
- Mar 23
- 1 min read
عايزه أقول كلمة سريعة:
متعذبوش بناتكم، أرجوكم متعذبوش بناتكم!
متذلوش بناتكم لدرجة تخليهم يسيبوا بيوت أهاليهم...عشان بس يهربوا من العنف و الظلم، و العنف مش شرط يكون ضرب بالإيد او أذى جسدى مباشر!
العنف اللى بالكلام و إيذاء الشعور، و المعايره! يجرح البنت اكتر من اي ضرب بالإيد. الأذى النفسي بيقتل من غير مد إيد فى صمت!
قبل ما تطلبوا مهر و مؤخر و مقدم و قايمه من العريس...رجاءً:
علموا بناتكم يحبوا نفسهم، عززوهم، أملوا عيونهم و قلوبهم بالخير قدر المستطاع، فى حدود إمكانياتكم.
عشان لما يقابلوا راجل عايزهم بس عشان شهوة يومين او شهور معدودة، حتى لو هيكتب عقد جواز! البنت تقدر ترفض و تقول مش عايزه...و تجري تانى على حضن أهلها...بدل ما تجري على حضن الغريب، من كُتر خوفها من أهلها.
اتقوا ربنا فى بناتكم، دول عرضكم، و هتتحاسبوا عليهم!
و كما قال أفضل الخلق، سيدنا محمد
(عليه الصلاة و السلام)
و كررها ثلاث مرات لحظات موته:
استوصوا بالنساء خيراً
استوصوا بالنساء خيراً
استوصوا بالنساء خيراً
تم.
♾️
رنا راشد




Comments