top of page

"جوع الروح"

((الحب هو المقياس الوحيد)) اللحظة اللى بشوف فيها حب حقيقي فى طاقة شخص، بتغاضي عن كل عيوبه، لإن الحب اللى جواه بيصلح جوايا كل اللى أتكسر. و على نفس السياق... اللحظة اللى بتأكد فيها من إنعدام الحب جواك، بتسقط من عيني كل مميزاتك فى لحظة، و بشوفك صَنَم من غير روح. ممكن أتحمل ضيق الحال و جوع الجسد... بس مقدرش أبداً أتحمل "جوع الروح"، بيكسر نفسي لأبعد المراحل... لمرحلة بتخليني عايزه أمشي و مرجعش تانى. ♾️ رنا راشد #واحة #الشفاء

كيف تجد شريكك المقدس

#رسالة لِمَن يبحث عن شريكه المقدس: أنصحكم بالهدوء، السكون، التَرَوي. فى كل شئ فى الحياة، و ليس فقط الزواج. أنا إمرأة ناضجة، أحمد الله و أشكره على فضله، و ما أعطاهُ لي من حكمة و نضج، ربيتُ نفسي بنفسي، و تجرعت ألم الحياة بأكمله، حتى تعلمت من أخطائي بحكمة. و قد أكتشفت أن كل ما عانيته فى حياتي من ألم، كان سببه شئ واحد فقط: "التسرع فى كل شئ" - أن يسبق جسدي تفكيري، و أن يسبق عقلي صوت قلبي، و أن أتقدم نحو الأشياء و الأشخاص بنصف قلب، خوفاً من الوحدة، دون مشاورة إحساسي و صوت الله بداخ

سحر الشرق

يتغير الرجال من أجل النساء فى الأفلام الأجنبية فقط. لأن البطلة، ترحل، تواجه، و تغير حياتها بمفردها. بعدها يجد البطل نفسه أمامه خيار واحد...أن يتغير او يخسرها للأبد! لكن فى الأفلام العربية، ينصحها أقاربها بعدم مناقشة مشاعرها مع زوجها، حتى لا يزيد فى غروره و ظلمه. و تنصحها صديقاتها بصبغ شعرها باللون الأشقر و عمل "نيو لوك" جديد لتملأ عينه. و ينصحها المستشار الأسرى ببضعة عقاقير مهدئة حتى تنام ساعات أطول. رنا راشد #واحة #الشفاء

قرارات صعبة

#رسالة لك فى هذه اللحظة: فى لحظات فى حياتك كده... لازم تاخد قرارات مجنونة، ضد العقل و ضد المنطق، و انت عارف كده كويس. ضد حتى صوت قلبك و مشاعرك، قرارات بتخليك تعيس بشكل لَحظي، بس بتنقذ كرامتك و حياتك كلها بعدين. عشان لو عملت غير كده، هتخسر جزء من نفسك للأبد. أخسر اي حاجة او اي حد فى الدنيا، 📌 بس إوعى تخسر كرامتك أبداً! مفيش مبرر للإهانة، لا الحب ولا الأخوة ولا الصداقة ولا القرابة. ((عشان اللى بيحبك بجد، عمره ما هيكسرك) رنا راشد #واحة #الشفاء

فى اي عصر أصبحنا نحن

يسألني الناس لماذا اعتزلتهم؟ يسألونني و كإنهم لا يعرفون أنفسهم... يسألونك و كأنهم غافلين عن أعمالهم الشنيعه! كيف لي أن أثق فى أناس، يغتابون بعضهم البعض بعد دقائق من تقبيلهم للآخر و الضحك فى وجهه و مجاملته؟! كيف لي أن أثق فى أناس، يقاضون لحمهم و دمهم على قطعة أرض؟ كيف لي أن أثق فى رجل، ينام بجانب إمرأة تحفظ بيته و هو يخونها؟ كيف لي أن أثق فى إمرأة، تحادث عشيقها سراً من هاتف جديد، اشتراهُ لها زوجها؟ تؤلمني المثالية التى ربتني عليها أمي! كلما تذكرت كلماتها لي و أنا طفلة، ثم نظر

عصفور وسط اسود

#رسالة لك فى هذه اللحظة: "ساعات بتتولد عصفور، فى أرض كلها اسود" مشاعرك بتبان فى عينيك، وسط ناس بيدوروا بس على الدهب و ماركات العربيات. صوتك الرقيق بيشوفوه ضعف. جسدك المثالي بيشوفوه شهوة. و روحك المرتفعة، بيشوفوها دجل. كل حاجة جميلة فيك بيقتلوها، و انت لسه على قيد الحياة. متيأسش، متستسلمش! خليك متصل مع نفسك، حِب نفسك، احضُن نفسك. متستناش حد يفهمك، إفتح كشكول، و أتخيل نفسك شاعر كبير، كل الناس بتقرالك. و أكتب مشاعرك الرقيقة اللى إستهتروا بيها، لنفسك، و أقراها فى السر: كإنها أثمن

بعض الكلمات تقتل

✉️ #رسالة لشخص ما: المشكلة إن فى تصرفات معينه بنعملها، بنحسبها بعينينا، بنفتكر إنها عادية، و مش بتجرح حد...لإنها مش بتجرحنا...بس بننسى ساعتها: إن مش كل الناس إحنا، مش كل الناس إتربت زينا، مش كل الناس عندها نفس ثقتك فى نفسك، الكلام اللى بسمعه فى الجلسات من بعض الناس (مخيف) 💔 فى كلمات و تصرفات بسيطة اوى ممكن تعملها، تضغط على جروح قديمة عند الناس، تفكرهم بذكريات وحشه، او تحرك جواهم مشاعر هما مش عايزين يفتكروها، لشهور و سنين قدام! بتكون انت عيشت و كملت حياتك، و الشخص اللى جرحته

أخر لحظة

#رسالة لك: فى لحظات بعدها، عمرك ما بترجع نفس الشخص تانى، بتموت، و أنت لسه عايش. فى ناس، هتحبهم اوى، و هتشوفهم بيروحوا قدام عينيك، لإنهم أنضف من الدنيا. فى لحظة واحدة، ممكن تغير قصة حياتك للأبد، بتدخلها إنسان، و تطلع واحد تانى، من غير اي ذنب منك، أو إختيار... يا ريتني بس كنت قدرت أختار، كان الكسر أهون. عشان كده، إوعى تفتكر فى اي لحظة إنك وصلت، مهما عِليت و مَلكت. إوعى تاخد الحياة إنها مضمونة، لإن الحياة زي البحر، بتقلب فى ثانية. عيش كل لحظة، كإنها الأخيرة، إشبع من اللي بتحبهم،

حب خيالي

زمان حبيت واحد...حبيته اوى، اكتر ما اي كلام ممكن يوصف. كان حب خيالي، كان بالنسبالي حلم عيشت أحلم بيه طول حياتي، و متخيلتش فى يوم إنه يبقى حقيقة. و ده كانت أول غلطة- إنى نسيت قيمة نفسي، طلعت الشخص ده السما، و نزلت نفسي لسابع أرض عشانه- ما إنى مكنتش وحشه، ولا قليلة! بس معاه، حسيت إنى أقل بنت فى الكون، حسسني إنى هوا، مش متشافه! مش محسوسه ولا ليا مكان فى حياته، كانت كل الناس بتيجي قبلي، حتى الناس اللى ميعرفهاش. المشكلة الكبيرة اللى بتبرجل دماغي لما بفكر فى القصة ده، إنى عمري ما س

حكمة الله فى الإبعاد

#رسالة لك فى هذه اللحظة: من حكمة الله و كَرَمُه، أن يُبعِدَك عن سيئين النوايا، و المتلاعبين، و المنافقين، حتى لو أعجبك قولهم فى الحياة الدنيا. الله هو رب القلوب، و ليس الألسنة، ولا المظاهر. لذلك، عندما يُبعِد الله عنك أمراً ما، او شخص، او رزق، أرحَل، ولا تُفَكِر مرتين. رنا راشد #واحة #الشفاء

غمضت عيوني خوف من الناس، يشوفوك مِخبَا بعيوني

كنت زمان بقفل عيوني لما بسمع مازيكا عشان أطرد العالم بره أسترد حريتي أسمح بس للنغمة تلمس حواسي دلوقتي لما بسمعك بقفل برضه عيوني أحسن الناس يشوفوك مستخبي جواهم رنا راشد

وجع الطيران

يمكن كان لازم تتعلق فى الهوا و تخسر كل قوالب الطوب، اللى رابطينك فى الأرض... عشان تتعلم تطير يمكن ربنا عنده خطة، ده أكيد. يمكن كَسر قلبك، جَبَرُه، و انت مش واخد بالك مليون يمكن، مليون أكيد. بس الأكيد، إن الحب اللى حسيناه، كان يستاهل، كل لحظة وجع. رنا راشد

باب التوبة

لما تجلد شخص على غلطة هما عملوها زمان، تعلق لهم المشانق، و تحاسبهم فى الأرض... قبل ما ربنا اللى خلقهم يحاسبهم فى السماء. أسمع كلامي و أفتكره كويس اوى، لإن ده مش كلام كُتُب و روايات، ده كلام خبرتي الشخصية فى الحياة: 📌 مفيش ذنب سخرت من غيري عليه، إلا و ربنا كسرني و خلاني أعمله بعدها علطول. التكبر على الغير، هو أول باب للشيطان. و التباهي بإيمانك، هو تانى باب بعده علطول. لإن إيمانك عَطِيَة إلهية من ربنا، مش إجتهاد شخصي منك. ممكن تتوب مليون سنة، و متتقبلش! و ممكن تصلي و انتَ سكرا

عن توأم الشعلة

#رسالة #لك فى هذه اللحظة: ليختارك شريكك المقدس، يجب أن يختار روحه أولاً. يجب على أي انسان أن يتحلى بشجاعة أن يكون نفسه فقط. دون أقنعة، دون مخططات داخلية، و دون محاولات فاشلة فى نَيل إعجاب الآخرين بهم. الحب الروحاني يتطلب بيئة نظيفة و حقيقية، ليس بها مؤثرات خارجية مزيفة و مخادعة. لذلك، ليس من السهل على شريكك الروحاني إختيارك مباشرة بعد أول مقابلة. لا بُد أن تسقُط كل هواياهم الزائفة قبل أن يتحلوا بشجاعة الإتحاد. و رغم الإنفصال المادي بينكم، تأكد أن الكون فى هذه اللحظة، يعمل على

الفن المصرى لن ينهزم

الهدف من الكدمه ده؟ أولاً، حابه أشكُر كل الناس الجميلة، اللى قلقت عليا، و هروا التليفون اتصالات أول ما شافوا الفيديو. خاصة صديقي العزيز حَمو، اللى جه على أول شارع الساعة ٣ الفجر بعد ما خلص شغل و لمح الفيديو، و هو جاهز يتخانق مع اللى عمل فى عيني كده 😂♥️ ثالثاً و ده الأهم، الكدمة ده انا عملتها بالماكياج، قبل ما أروح مؤتمر أتكلم عن العنف ده المرأة، و حسيت إن عمل الكدمة، هيوثق الشعور اكتر و انا بتكلم، و هيحسس الحاضرين بوجع المرأة، بعد ما تتعرض للعنف، و نجحت فى الهدف ده جداً الحم

هننجح مهما قولتوا!

فى مجموعة من البشر تِحَزن اوى الحقيقية...حياتهم كلها متلونه باللون الأسود، و عينيهم كمان. شغلتهم الوحيدة فى الحياة، إنهم يعاقبوا الناس الإيجابيين على إيجابيتهم! يِنَدِموا اي حد بيحاول يعمل حاجة كويسه على فكرته، قبل ما ينشرها. يسخروا من الناس اللى أنجح منهم، عشان يحبطوهم و يمنعوهم من النجاح اكتر، أحسن لا قدر الله يبان فشلهم. بس الناس دول ميعرفوش... إن النجاح عمره ما كان بإيد بشر! النجاح عطية إلهية، بيعطيها ربنا للي قلوبهم مخلصة لوجهه تعالى. و إن الفشل و الرفض مش اللى بيحدده بش

الإهتمام

#رسالة لكي: متطارديش إهتمام الراجل. طاردي نَفسِك. كوني أكتر صورة حقيقية من نَفسِك. و هو هيعرفك لوحده، و يلاقيكي، و يعمل اي حاجة عشان يكون معاكي. رنا

سبب المزاج السئ بعد الصحيان

ليه الروحانيين بيصحوا دايماً مزاجهم وِحِش؟ لإنهم بيسافروا لأبعاد تانيه أثناء النوم، ترددها أعلى من الأرض بكتير جداً. لما بيرجعوا، و بمجرد ما يفتحوا عينيهم من النوم، بتبدأ عجلة الطاقة الأرضية تطحنهم نفسياً و طاقياً بسرعة جداً، مقارنة بالمكان اللى هما كانوا فيه. مهم جداً: إن الروحانى يمنع التواصل لمدة ساعة على الأقل بعد الإستيقاظ. أستعين بالأدوات اللى هتنقذك أول ما تصحى زي: الصلاة، الموسيقى، الحركة فى الطبيعة، الضحك، الأكل الصحى الطالع من الطبيعة زي ما ربنا خلقه. بعدها شويه شوي

هنا، مُت دون كلمات

كَتَبتُ يوماً و دموعي تنهمر... فى الصباح، فى أرضٍ كُنتُ أعرِفُها، و بَاتَتْ لا تَعرِفَني: "عندما يتحول الحب من فن، لغريزة بقاء. هنا، تَسقُط كل الحضارات. هنا، مُتُ دون كلمات." رنا راشد #واحة #الشفاء I once wrote while my tears poured down… In the morning, In a land I once knew, that no longer knows me: ‘When love transforms from an art, into a survival tactic, Here, all civilizations fall. Here, I died without words.’” Rana Rashed #Healing #Oasis

أتعس ست هتقابلها فى حياتك

The saddest woman in the world is the successful, humble one. She had no support, no luck in her own circle… The men who are more successful than her don’t treat her like a woman who deserves care and emotional warmth. And the men who are less successful than her won’t even let her live in peace. And the women who are like her don’t want to be friends with her either. The successful, humble woman is the saddest woman you could ever meet in your life. Rana Rashed -------------

Blog: Blog2

Subscribe Form

Thanks for submitting!

©2023 all copy right reserved for Gypsy-writes. Any attempts to reuse this original writing will result in legal action against you! Be decent, karma is a bit*h. 

bottom of page