هلاوس فكرية
- Rana Rashed
- 18 hours ago
- 1 min read
عرفت بعد سنين كتير اوى من الصراعات الواهيه، و السفريات الكتيره، و الشحططه بين تحت و فوق...
إنى مش شبه كل توقعاتهم! إنى كنت أستاهل أتحب، و مكنتش أستاهل، إنهم ينططوني من وسط كل أطواق النار ده...عشان بس أعجبهم.
عرفت إنى إنسانه بسيطه، عايزه أعيش حياة بسيطة، أكل لقمة خفيفه، ألبس هدمه مريحه، و أشرب كوباية شاي حنينه لحظة العصاري مع حد بحبه.
كانوا بيستخدموني، زي الطور فى ساقية، عشان أحقق مغارضهم و أحلامهم...و أنا كنت زي الحماره،
فاكره إن هو ده الحب!
كنت بحاول أعجب ناس، كارهين نفسهم!
بيغطوا سواد قلوبهم بالفلوس.
الحب إنك تعيش طول عمرك، تتلون و تتغير و تتشال و تتحط، عشان حد فاشل، كاره نفسه، يرضى عنك اخيراً! و يشوفك ناجح...لما تركب العربيه اللى هو نفسه فيها، و تعيش فى بيت يشرفه هو، و تتكلم بطريقته، و تاكل و تشرب على مزاجه، مش على مزاجك انت!
اكتشفت انى كنت أكبر حمار ذكى جداً خلقه ربنا فى هيئة بشر!
و النهارده بتمرد...يمكن بعد فوات الأوان، بعد فوات عمري...يمكن لسه فاضل أيام...و لسه فاضل ناس...
هيحبوني زي ما أنا؟ ولا هما كمان...هيطلبوا مني أكون حد تانى؟ عشان أعجبهم.
رنا راشد






Comments