top of page

جبان

  • Writer: Rana  Rashed
    Rana Rashed
  • Dec 11, 2025
  • 1 min read

أنتَ يَلي بتتهزِلَك كراسي،


و رجاله بشنبات!


معرفتش تختار إختيار بسيط أوى،


معرفتش تختار الست الوحيدة،


اللى حبيتَك بجد، و حبيتها.


عارف ليه؟


مش عشان الظروف،


ولا عشان كلامهم،


ولا عشان عقلك قالك عكس كده...


لا.


عشان أنتَ راجل جبان!


منفوخ اوى من بره،


و عيل صغير، ضعيف من جوه.


حاربت الدنيا كلها علشانك،


حطيت قلبي عل خط النار،


عشان بس أحميك،


حتى من نفسي.


و أنتَ عملت إيه علشاني؟!


عشقتني فى السر،


حلمت بيا بينك و بين نفسَك؟


بس كنت برضه جبان...


جبان لدرجة،


إنك مقدرتش تطلع للدنيا بحبيبتَك،


و تقولهم:


إن هي ده الإنسانة الوحيدة اللى إخترتها.


مقدرتش تدافع عن نفسك ولا عني،


مع إنك كنت تقدر.


يا ريتَك كنت راجل قليل الحيلة،


كنت عذرتك و سامحتك.


كنت ضعيف و جبان،


مع إنك كنت تِملُك،


كل اللى يخليك شجاع.


و النهارده بشرحلك،


أنا ليه سيبتَك،


و رميتَك بره قلبي ببلاش،


من غير حتى وداع.


لإنَك متستحقش،


حتى كلمة "سلام".


حتى صمتي كان زيادة عليك.


و هحرق روحي،


لو رِجعِت تِحِن لراجل زيك.


أنا ست حُرَه و قوية،


و ميشغلنيش راجل ضعيف زيَك.


و مَسَلِمِش قلبي غير لقائد حقيقي،


قولاً و فعلاً.


مش هتشوفني ولا هتسمع عني،


ولا حتى فى أحلامَك.


و إوعى تفتكر،


إني كنت بحاول فى حُبِنا،


عشان أرضيك!


لا.


أنا كنت بزود نارَك،


و بخلص ضميري.


كنت بعمل،


اللى لو بصينا عليه فى حكايتنا بعد سنين،


يخلص ضميري،


و يفكرك كويس أوي:


(قد إيه أنتَ كنت شخص جبان).


رنا راشد

*عمل أدبي هدفه الشفاء،

لا يَمُت لحياتي الشخصية بِصِلَة.

 
 
 

Comments

Rated 0 out of 5 stars.
No ratings yet

Add a rating
Post: Blog2_Post

Subscribe Form

Thanks for submitting!

©2023 all copy right reserved for Gypsy-writes. Any attempts to reuse this original writing will result in legal action against you! Be decent, karma is a bit*h. 

bottom of page