top of page

أسمراني

  • Writer: Rana  Rashed
    Rana Rashed
  • Mar 6, 2025
  • 2 min read

دخلت عليه محل الجزم و الشنط و هو باصص فى التليفون بيتفرج على ماتش.


أول ما شافني إبتسم إبتسامة ممزوجة بقلق إحنا الإتنين فاهمين سببها فى صمت.


طلعت الشنطة من الكيس بهدوء و طلعت البطانه و شاورتله عليها:


"شايف مكتوب إيه؟ جلد صناعي، و إنت قولتلي إنه طبيعي"


بص فى الأرض ثوانى فى خجل و هو مرتبك و بيتلعثم فى الكلام:


"أصلها مكتوبة بالإنجليزى و معرفتش أقراها الصراحة كويس."


إبتسمتله و بصيت فى عينيه عشان اتأكد من صدقه:


"و فرق السعر اللى دفعته؟ طب صلي عالنبي..."


قاطعني بدون تفكير و كملي الجملة بخشوع:


"عليه أفضل الصلاة و السلام..."


إتكلمت بصوت واطي شويه عشان ميسمعناش زميله اللى جنبه فى المحل:


"هاخد مع الشنطة جزمه ألبسها فى العيد، و كده نبقى خالصين."


بص فى الأرض فى حيرة و تذمر و هو بيدور على كلام يقوله.


عرفت ساعتها إن ضميره لسه شغال، و قررت أسامحه، بس بعد ما أخد حقي.


قولتله:


"لو الجزمه مش هتطلع من عينك هاخد الشنطة و أمشي و مسامحاك فى الفلوس..."


بَصِلي بعشم و طيبة مصرية معهودة و هو بيقول:


"نَقي اللى إنتشى عايزاه."


بصيتله و انا من جوايا فخورة بالجينات المصرية اللى مستحيل تِجَلي لو إتلمست بطريقة صح.


قولتله بفكاهة:


"و هتعملي شاي عشان تصالحني!"


إبتسم و مشي فوراً نحية الكاتل و هو بيجهز كوباية الشاي.


نقيت جزمه سوده بكعب و قيستها و هو بيقلب الشاي.


حطيت تمن الجزمه فى ظرف جوابات كنت محضراه فى شنطتي بسرعة و هو بيحطلي الجزمه فى كيس جديد...


إديته الظرف و هو بيديني الكيس.


فتح الظرف و هو مستغرب و قالي:


"ده تمن الشاي؟!"


ضحكنا إحنا الإتنين على القافيه.


بصتله و قولتله:


"ده عشان خاطر جدعنتك، و عشان مجيش عليك بزياده، و عشان حاجتكم حلوه و هجيلكم تانى إن شاء الله."


بَصِلي بِحُب الأخ لأخته و هو بيرجع الظرف و بيقول:


"الجدعنه ملهاش تمن. عليا الحرام من ديني هتلبسي الجزمه فى صلاة العيد و إعتبريها هدية مني ليكي، إنتى زي اوختشي."


أخدت الفلوس و الجزمه و روحت البيت، إستعداداً للعيد.


♥️🎈🔥


رنا راشد


 
 
 

Comments

Rated 0 out of 5 stars.
No ratings yet

Add a rating
Post: Blog2_Post

Subscribe Form

Thanks for submitting!

©2023 all copy right reserved for Gypsy-writes. Any attempts to reuse this original writing will result in legal action against you! Be decent, karma is a bit*h. 

bottom of page