top of page

أسوأ الاشرار

  • Writer: Rana  Rashed
    Rana Rashed
  • Oct 24, 2024
  • 1 min read

مش هتقابل فى حياتك شخص أسوأ من اللى بيدعي الفضيلة و المثالية طول الوقت.


لإن اللى شايف نفسه إنسان، جايز يخطئ و يصيب، بتلاقيه بيحاسب نفسه كل ليلة قبل نومه و بيصلح من أغلاطه. و لو غلط، بيسمع وجهة نظر الغير، و يتواضع و يعترف بأخطائه و يعتذر.


لكن مُدَعي الملائكية و الفضيلة الزائفة، شايف نفسه إنه ببساطة مبيغلطش، لإنه منزّه إنسانياً عن باقي البشر، و إن ربنا منحه من الذكاء و المثالية ما لم يمنحه لبشر.


لذلك، وسيلته الوحيدة فى التعامل وقت الخلافات، هي إنكار ذنبه و إسقاط اللوم بشكل كامل على غيره.


الشخص ده للاسف بيكون ظالم و كاسر ناس كتير فى طريقه، و الأسوأ من ذنبه، إنه رافض حتى يعترف بيه و بوجع ضحاياه، و لو حتى من باب الإنسانية. بيظلم و يكسر فى الناس طول اليوم، و فى أخر اليوم، يبص على قناع المثالية اللى لابسه فى مرايته عشان يريح ضميره.


و للأسف، مثل هؤلاء البشر، تستحيل الحياة و العشرة معهم، لإن حتى الأرواح الشهوانية و الضائعة، ساعات كتير بتكون أنزه منهم اخلاقياً، لإنهم بيعترفوا بذنبهم و بيخجلوا من أنفسهم احياناً.


لكن مدعيّ الفضيلة، بيشوف نفسه ملاك ماشي على الأرض يحكم على الجميع و كإنه رب، لأنه شايف نفسه أنصح من الناس كلها.


الحل الوحيد لمثل هؤلاء الناس، الهجر الجميل (الترك بدون أذى)...إنك تسيبهم الوِحدَه تاكل فى قلوبهم لغاية ما يتكسر كبريائهم، و يعترفوا بذنوبهم بنفسهم.


او، ميعترفوش، و يكملوا باقي حياتهم لوحدهم...متمسكين "بالأنا" بتاعتهم، زي إبليس بالظبط.


رنا راشد


 
 
 

Comments

Rated 0 out of 5 stars.
No ratings yet

Add a rating
Post: Blog2_Post

Subscribe Form

Thanks for submitting!

©2023 all copy right reserved for Gypsy-writes. Any attempts to reuse this original writing will result in legal action against you! Be decent, karma is a bit*h. 

bottom of page