الحب الحقيقي
- Rana Rashed
- Dec 8, 2025
- 2 min read
عايزين نبعد شويه عن نسخة الحب الدرامية،
اللى بيصدرها المجتمع العربي و الفن للناس بشكل مستمر،
على إنها (حب).
لإن الستيجما (فكرة مغلوطة) ده، بتشتت الناس عن أسعد و أحسن نسخة من أنفسهم، مش بتقربهم ليها.
ببساطة:
ده مش حب.
📌ده تخليص كارما.
📌تهذيب أنفس.
📌تنبيه لجروحك النفسية.
❗️ (لكن مش حب).
الحب:
- هادى
- صريح
- آمن
- سَلِس
مفيهوش صراعات ولا شَد و جذب. إحنا بس اتبرمجنا على إن ده حب، لإن معظمنا عاش علاقة حب متوترة مع أهله، كان مضطر جواها يحارب عشان يتشاف و يتسمع.
لكن بعتذر جداً ليكم، ده مش حب.
✅ الحب هادي، صريح، بينور و يطمن البني آدم.
❌ مش بيطفيه و يسحب من نوره.
الحب تفاهم و شحن طاقة، مش خناق و إستهلاك نفسي.
و هدف العلاقات الكارمية الوحيد، إنها تكملك طاقات معينة محتاجها، عشان توصل لأعلى نسخة طاقية من نفسك.
📌 مش عشان تضيع حياتك كلها و صحتك النفسية بتحاول ترمم قصة، دورها مشهد واحد فى حياتك، مش رواية كاملة.
📖 لفهم عميق عن العلاقات الكارمية، الفيديوهات ده بتشرح:
ممكن تزعل على الحب، تشتاق للشخص، تتمنى ترجع تعيش الذكريات السعيدة اللى كانت فى العلاقة كمان.
ده كله شعور إنساني و طبيعي.
لكن، لازم تتعلم كويس، ازاي تفرق ما بين مشاعر بتخليك عالق جوه منطقة راحتك.
و قصة جديدة، لازم تكمل طريقك، برضا و تصالح مع ماضيك، عشان توصلها و تقابلها اصلاً.
الفصل هنا بين المشاعر و المنطق، (نقطة جوهرية ) لنجاحك و سعادتك فى مستقبلك.
ده مش نداله،
ولا إستبياع.
ده ذكاء عاطفي،
و نضج نفسي،
و ده اللى بينجح الناس و يسعدهم فى حياتهم فعلاً.
مش قصص حب المالادراما اللى احنا عمالين نُكُرّ و نعيد فيها بلا مغزى!
خليك مَرِن و منفتح جداً لفكرة،
إنك ممكن جداً كمان سنة او خمس سنين:
- تلبس و تاكل و تنام بشكل مختلف
- تحب حاجات كنت مش متقبلها قبل كده
- تقابل ناس عمرك ما إتخيلت تقابلهم
- صورتك عن نفسك، أو عن شريكك المثالي، تتبدل تماماً
- تخرج من بلد او مكان او علاقة، كنت مرتاح جواهم، و تروح لمكان متوافق مع نسختك الأسعد
كل ده ممكن يحصل و أكتر ✨
لو بس،
تحليت بشجاعة ترك القصة القديمة،
الموجعة ورا ضهرك و لو لثواني، و...
📌 ((فَعَلتْ أعلى نسخة طاقية من نفسك جوه خيالك)).
🌕 ⭐️🤍
رنا راشد




Comments