زمن الوهم
- Rana Rashed
- Jul 31, 2025
- 1 min read
لما تكون بتتعامل مع إنسان، فى ٤ حدود بتحكم ضميره فى تعامله معاك:
١- إنسانيته و إحترامه لانعكاس روحه فيك
٢- أخلاقه و تربيته و إحترامه لأصوله
٣- حبه و مخافته من ربنا
٤- عِلمُه و مدى استنارته الروحية
* (لكن ده حالة للأسف، لا تنطبق على الأغلبية، لأنهم نيام)
لما تبقى مضطر تتعامل مع إنسان مفتقر للأربع أسس دول،
لا و مش بس كده،
لما الإنسان ده كمان يكون فاكر نفسه على حق و أذكى منك.
بتبقى ساعتها فى موقف لا تحسد عليه.
بتقامر بين إنك تحافظ على أخلاقك و إحترامك لنفسك،
و إنك تواجهه بحقيقته المُخزية اللى هو/هى عارفينها كويس،
بس بيحاول يقنع نفسه إنه عكسها.
يا ريت الفلوس اللى (الكل "مكلوب" عليها الأيام ده) كانت تقدر فعلاً تنضف النفوس،
مكنش حد غُلُب.
رنا راشد





Comments