top of page

لِتَجد الحب

#رسالة لك فى هذه اللحظة: أرفض اليوم أي حد ماسك إيدك وهو خايف. أي حد بيفضل نفسه عليك. أي حد فاكر إنك هتموت بعده. أرفض اليوم العبودية باسم الحب. أرفض اليوم أنصاف الحلول، أنصاف المشاعر، أنصاف القلوب. أرفض… كرامةً للطفل اللي جواك، اللي عمره ما اتحب صح! أرفض، لو فعلًا عايز تعيش. ♾️ رنا راشد #واحة #الشفاء

من تواضع لله رَفَعُه، و لكن...

متصدقش البشر لما يقولولك إنك محتاج تبقى (متواضع) عشان تِتحَب! 📌 بل العكس تماماً بيحصل. مع العامة: نصيحة، متتواضعش بزيادة. و متكونش متاح بزيادة. و متكونش سهل، و ظاهر طول الوقت! الناس اللى طلبوا منك كده، هما أول ناس هيستهتروا بيك، بعد ما تتواضع. 📌 أفتكر إن كل إنسان بيعاملك بأصله، مش بِأصلَك أنت! اللى جاي من عيلة شبعانه و متأصلة، بيتواضع طبيعي، لأنه مش محتاج يثبت حاجة لِحَد. لكن اللى النجاح و الفلوس حديثين عليه، بيحسب كل الناس (بعينيه و بس)، فَ بيشوف التواضع ضعف، مش قوة صامتة

الشخصية الحقودة

📌 تعريف الشخص الحقود: الشخص الحقود هو شخص مسكين جداً فى دماغه، شخص مهما ربنا رزقه، و مهما كان عنده او عندها من نِعَم- مبيشبعش! الشخص ده بمجرد ما يشوف إن أي حاجة كويسه حصلتلك فى حياتك- حتى و لو بعد فترة من التعب. يبتدي يِشِن حرب عليك من كل الجهات جوه دماغه و فى المجتمع، لمجرد بس إنه مكيود او إنها مكيودة منك- لكنهم أجبن حتى من إنهم يعترفوا بمشاعرهم الإنسانية من الغيرة و الحقد. بيغلفوها دايماً تحت غطاء جُمَل زي: يا أخى أنا معرفش مبحبش فلان او فلانه ليه؟! (لإنك متكاد منهم). يا أ

طريق الشيطان

إوعاك تفتكرني ساذجة عشان روحانية! من و أنا صغيرة، صغيرة اوى...كان عندي صفة مرعبة فى شخصيتي، مش نعمة، زي ما الناس شايفينها. كنت بشوف الرداءة فى شخصيات الناس، و النور، و الخبث، و الطمع، و الخير! كنت بَشِم ريحة الشيطان، و هو داخل على الغير عشان يغويه! كنت بعرف اللحظة و الدقيقة، اللى الحب بيتقلب فيها لِكُره ضدي. كنت بشوف كل ده، و بَسكُت! كنت بَسكُت من الخوف، خوفي من ربنا أولاً، و من أحكام المجتمع ثانياً، و من خوفي لأظلِم اللى قدامي بإحساس، لسه ملوش أساس فى الواقع. 📌 لكن المهم: إ

عدل ربنا فى أرضُه

#رسالة لك فى هذه اللحظة: لما كنت بتكسر الضلمه...فاكر؟ لما كنت بتشعل شمعة 🕯️ فى عز ما انت كنت بتغرق فى ضلمِتَك، فاكر؟ لما كنت بتكتب كلام للناس، ملقيتش حد يقولهولك، عشان تصبر نفسك و غيرك بيه...لإن الدنيا كانت شايفاك ثااابت...و انت كان بينك و بين المجهول، شعرة! فاكر؟ كل الحاجات ده معدتش مرور الكرام. كل مرة وقفت فيها فى عز ضعفك... كل مرة...إبتسمت، و انت قلبك بيبكي من جواه، و بيتكسر مليون حته... كل مرة، سندت غيرك بأخر جنيه كان معاك، و انت مش عارف، هتاكل بكره ازاي؟ كل مرة ابتسمت

كائنات لا تنفع، ولا تَضُر

#رسالة لك فى هذه اللحظة: مُعضِلِة الإنسان، و مصيبتُه... إن ربنا سبحانه و تعالى، عَلِمُه كل شئ، سَجِد لُه الكائنات كلها، حتى الملائكة اللى بيخدموا سبحانه، و ترددهم الطاقي أعلى بمراحل من معظم البشر، و لسه برضه... الإنسان ماشي يدور على القبول و الرزق و الحب، جوه إيدين كائنات من جنسه من البشر، لا نفع لها ولا ضَر عليه...رغم إن الرزق بإيد الخالق وحده!! مُعضِلِة و مُعجِزة البشر هي الحب، و بسببها بتقوم كيانات و تتبني، و بتختفي حضارات و تتهدم. ما بين الحرب و السِلم، كلمة حب. ما بين ال

تركتك لهم

تَركتَك لهم…بِكُل بساطة…نعم هكذا، بكل بساطة، تَرَكتَك، كما وَجَدتَك، معهم، لكن لي. أعرف جيداً…أنك لست لأحد، أنت لنفسك، و ستظل لها، لست لهم ولا لي. تركتك للصخب، للضوضاء، للوجوه المطلية بطلاء الزيف، و الإبتسامات المصطنعة…تركتك، دون حتى أن أحاول، دون أن أركض خلفك، أن أحاول ايقافك، او دفعك لإختياري، هكذا، تركتك لهم. تركت كل شئ أحببته يوماً، فى سلة كبيرة، و حرقتها، و حرقت نفسي معها. تركتكم جميعاً، داخل قلبي، خارج عقلي. تلك السلة التى نسجتها من نسيج قلبي، زينتها بدموعي، و آلام و أم

حرب الزمان

أصعب ما قد يحدث لإنسان... ليس المرض، ولا الجوع، ولا حتى الموت... أصعب ما قد يحدث لك، و أنت لا زلت على قيد الحياة... أن تفقد الإيمان فى قدسيتها، و سبب وجودك فيها! أن لا تَأمَن عَيشَك فيها، أن تُغلِق على نفسك أبواب بيتك و قلبك، دون أمل فى الخروج! أصعب ما قد يحدث لك، أن تشعر أن الدنيا لم يَعُد فيها خير، و أن البشر من حولك، غير آمنون. لا تأمن معشرهم، ولا جانبهم، ولا حتى اجتنابهم. أن تقع فى الحب فلا تعترف، خوفاً من الفراق، من كَثرة ما عانيته من وداعات! أن تصادف أطفال أمامك، فلا ت

استوصوا بالنساء خيراً

عايزه أقول كلمة سريعة: متعذبوش بناتكم، أرجوكم متعذبوش بناتكم! متذلوش بناتكم لدرجة تخليهم يسيبوا بيوت أهاليهم...عشان بس يهربوا من العنف و الظلم، و العنف مش شرط يكون ضرب بالإيد او أذى جسدى مباشر! العنف اللى بالكلام و إيذاء الشعور، و المعايره! يجرح البنت اكتر من اي ضرب بالإيد. الأذى النفسي بيقتل من غير مد إيد فى صمت! قبل ما تطلبوا مهر و مؤخر و مقدم و قايمه من العريس...رجاءً: علموا بناتكم يحبوا نفسهم، عززوهم، أملوا عيونهم و قلوبهم بالخير قدر المستطاع، فى حدود إمكانياتكم. عشان لما

طريق الحب (للمجروحين)

لما تتولد فى بيت أنت مش متشاف فيه... لما تتربى من أب و أم مش ملحقوش حتى يربوا نفسهم لما تتعب اوى عشان توري روحك لعالم مش بيشوف غير مظاهر! نصيحتي ليك: متحاولش، متمثلش، متفتكرش إن الدنيا كريمة و هتديك الحب ببلاش. حِب موهبتك، حِب وطنك، حِب نفسك...لغاية ما تقابل حد يحبك بجد. متقبلش!! إنك تكون صورة على الرف! ولا ان حد يختارك سد خانة! ولا حد يكمل شكله الإجتماعي بيك! اللى إتولد وسط أم و أب شحنوه حنان و إهتمام و حب، مش زي أبداً اللى اتربى مش متشاف و كإنه يتيم! عمرهم ما هيتساووا، حتى

📌 ٧ طرق خفية لسرقة طاقتك (أنت فاكرها عادية)

📌 ٧ طرق خفية لسرقة طاقتك (أنت فاكرها عادية): ١- افتعال القصص العاطفية من قِبِل المشاهير، مناقشة حياتهم الشخصية على العلن، مشاركة تفاصيل يومية تافهة عن حياتهم (لن تفيد حياتك انت بأي شكل)- هو فى الحقيقة طريقة لجذب التفاعل من جهتك، و سرقة طاقتك لتزويد الضجة و الشهرة حول اسمهم. المحتوى الشريف الهادف، دايماً هدفه إضافة معلومة لك، او تحسين حياتك بشكل ما، الصانع او الفنان الحقيقي هو مجرد ناقل لرسالة و ليس مستعرض. ٢- تزويد الأخبار و المجتمع بطاقة خوف و هلع عن طريق الحروب المفتعلة، ا

الحب

الحب زي الصلاة...زي الصلاة. ميقربوش غير الصادقين، المؤمنين بيه، و اللي عايشين بيه و علشانه. الحب مش لعشاق الجسد و الشهوات و المظاهر، المتمنظرين بيه قدام الناس عشان يرضوا غرورهم. بس لما هتحب بجد، كل صورتك بتكتمل لوحدها، بمنظرها الجميل و شهوتها النقية، و عنوانها السامي. لإنك صدقت النية و حبيت. و فى الحب، مش مهم توصل ولا لا، تتجوز ولا تعيش وحيد، تخلف ولا تعيش من غير أولاد... الحب عمل شريف، أجره و ثوابه فيه! حتى لو حبيت حبيب روحك بصدق بينك و بين نفسك، أشرفلك مليون مرة...من إنك تب

لله

#رسالة لك فى اللحظة ده: (أنتَ لربنا) ميشغلكش حد عنه. سيب الناس يلعبوا ألعابهم معاك جوه دماغهم. سيب اللى يتقل عليك يتقل، و اللى عايز منك مصلحة يخطط، و اللى بيكرهك بينه و بين نفسه ينافقك. و أنتَ خليك مركز فى طريقك، مع ربنا. اللى بيتعلق فى طريق ربنا، (مبيتوهش أبدًا!) تم ♾️ رنا راشد #واحة #الشفاء

الست هي الشعلة

الست هي شعلة الأمل و المثالية فى حياة كل راجل، مهما اتعقدت الظروف...و مهما خف نور الحق...لازم كل ست تحافظ على أملها المفرط بالله. لإن هي ده الست اللى راجل هيصحى كل يوم عشان يحميها، لإنها بتشحن روحه بالأمل فى التغيير، و تدفعه إنه يغمض عينيه عن يأس الواقع، و يفتح قلبه لحقيقة أملها فيه. مهما تعب الراجل فى حياته و مَل...طول ما فى ست فى حياته هو عايش عشان يحميها، هيفضل راجل قوى، و واقف على حيله. و الست ده مش شرط تكون حبيبته، ممكن تكون جارته، أخته، أمه، مراته، بنته...أو بنت وطنه. ط

فن قراءةً العلامات

#رسالة لك فى هذه اللحظة: "هناك سنوات تسأل... و سنوات تجيب." المؤمن يؤمن فى الظلام، قبل أن يرى النور، لأنه يستشعره، قبل حدوثه. و الغير مؤمن بالمعجزات، يطلب الدليل حتى يؤمن، و بعد أن تقدم له كل الدلائل، يراوده الشك من جديد. لأن إيمانه بالملموس، غلب إيمانه بالسماء. لكن تذكر... "من يحمل قنديله فى صدره، لا يعنيه ظلام العالمين." - جلال الدين الرومى من يؤمن بالحقيقة داخل قلبه، لا يحتاج لبراهين. رنا راشد #واحة #الشفاء

سبحانه مُوَزِع الأرزاق

#رسالة لك فى هذه اللحظة: لما تلاقي حد انت عمرك ما عملتله حاجة...بيكرهك لله فى الله كده، بيتكلم عليك من ورا ضهرك، او بيحفرلك طول الوقت عشان عايز "يوقعك"، أفرح! ايوه بجد و الله أفرح...لإن معنى كده: إن الشخص ده فى منافسة خيالية، سرية معاك (جوه دماغه) هو اللى صنعها من اللا شئ، و المنافسة ده أنت فيها اللى كسبان (جوه دماغهم برضه). لإن ربنا وحده، هو اللى يعلم، مين سابق مين فى حسابه! لكن ما دام الإنسان ده كرهك اوى كده من غير سبب واضح، أعرف ساعتها إنك محبوب عنده، بل و محسود على اللى ع

حُب الأفاعي

فى ناس بيعوزوك بس، و أنت بعيد! بتحلى فى عينيهم بس، أول ما تختار نفسك. حاطينك جوه دماغهم، فرد فى لعبة! حتة شطرنج، فى دور، هما فيه الملك، و الجنود، و الملكة. فى ناس مبتعرفش تحب، بتعرف بس تخطط و تتحكم فى اللى بيحبوهم. لإن ده الحب اللى عاشوه زمان، مع اللى علموهم الحب. حب مريض، مليان مخططات و مهاترات. حب منزوع الأمان، خطر، و محفوف بالانكسارات. الناس دول مساكين، لإن عمرهم ما هيلاقوا الحب. عايشين يقارنوا ناس بناس، يوقعوا حد و يطلعوا غيره. بيشتروا و يبيعوا ناس بناس! بيتعاملوا مع أن

أختارُ نفسي

هقولِك إيه يا رنا بس؟ السنة ده فاتت علينا ب١٠٠ سنة، و اللي قبلها، و اللي قبلها، و كل اللي فاتوا. معرفش إمتي ممكن ترتاحي و تبطلي تشيلي كل حاجة لوحدِك! معرفش إمتى حد هيعرف يحبِك زي ما انتي بتحبي الناس؟ بتدخلي جوه تفاصيلهم، بتحفظي روحهم، بتسمعي الكلام اللي خايفين يقولوه بينهم و بين نفسهم. معرفش لو عرفت أقدملك تجربة الحب اللى تستحقيها فى الدنيا ده؟ أكيد لسه لا، صح؟! بس عارفه، انتى اكتر بنت مجنونة فى الدنيا! و أجمل ست عرفتها البشرية! و أجمد واحده فى كل حاجة! أنتى غريبة بشكل جميل ي

"كِش مَلِك"

#رسالة منها، لأحدهم: مشكلتك إنك عمرك ما قابلت ست زيَك! لإن كلهم كان بيلبسوك العِمَه، لغاية ما ياخدوا اللى هما عايزينه مِنَك! و بعدين يرموك، و يروحوا للي يقدر يديهم أكتر. بعدين يقولولك أعذار كاذبة، عشان بس متكرهومش، لإنهم أجبن، من إنهم حتى يبقوا، خِصم معاك. مش كده؟ مش ده اللى كان بيحصلك طول حياتك؟ لإنك فاكر إنك أذكى راجل، خلقه ربنا فى الخليقة. و ده بالظبط، سر غبائك 🗝️ 📌 بس أنا أول ست هتقولك حقيقتك: كان ربنا بيخلص منك ذنب، اللى عملته فى الطيبين. من اللى بيعملوه فيك الأ

📌 لما تفكر تِقِل مني...

عايزاك قبل ما تقدملي اي شعور، تتأكد كويس اوى، إنك قادر تستحمل يرجعلك مني أقوى بمليون مرة. لإني مراية ليك، بضاعف كل حاجة بتقدمهالي. هتبقى محترم معايا، هشيلك فوق راسي، و هشيل اللقمة من بقي حرفياً و اديهالك. لكن هَتقِل عقلك، و تبقى خسيس، و تحاول تِقِل مني... هندمك على اليوم اللى إتولدت فيه، بمنتهى الذوق و الأدب، هخليك تكره حياتك، و اليوم اللى عرفتني فيه. عشان أعلمك متعملش كده تاني، معايا او مع غيري. أنا بسامح من غير ما أبين للشخص: فى قلة الخبرة، و قلة الذكاء، و السذاجة. لكن الو

Blog: Blog2

Subscribe Form

Thanks for submitting!

©2023 all copy right reserved for Gypsy-writes. Any attempts to reuse this original writing will result in legal action against you! Be decent, karma is a bit*h. 

bottom of page