top of page

الست المصرية: أصيلة

من أصول و أساسيات الست المصرية الأصيلة، إن لما الراجل بتاعها يكون تعبان او بيمر بأزمة، و عمال يطلع هَمُه و هبله فيها...إنها تسكت، و تصبر، و تستحمل...مش عشان العيال بس، لا. هي بس بتستناه لغاية ما عوده يشتد، و يقف على رجليه كده، و يرجع أحسن من الأول بإذن الله. بس بعد ما يمر الموقف على خير... زوجها العزيز لازم يحضر نفسه، لإنها هتطلع عليه كل البلا الأزرق اللى طلعه عليها وقت زنقته 😂 أجمل حاجة فى الست المصرية، إنها ست بجد، لإنها مبتعرفش تمثل ولا تتصنع. بتعرف تحب بجد، و تخدم اللي

مفتاح سعادة المجتمع

للأسف الشديد احنا واخدين فكرة إن اللى بيتعالجوا نفسياً هما المختلين عقلياً بس! لكن فى الحقيقة، واحد من أشجع و أنبل القرارات اللى ممكن تاخدها فى حياتك، إنك بدل ما تدفع ١٠٠٠ جنيه فى كافيه عشان تقعد ساعتين تتعشى و تشيش. الأفضل إنك تصرف الفلوس ده على جلسة مع معالج/ة مختصين نفسياً، يساعدك او تساعدك تعالج جروح طفولتك، تفهم مشاعرك، و تحط حدود صحية عشان متقعش فى علاقات سامة تتعبلك نفسيتك اكتر، عشان تعرف تربي ولادك صح، و تتعامل بشكل صحي فى شغلك، و تعرف ازاي تمنع الحياة من إنها تكسرك،

جبان

أنتَ يَلي بتتهزِلَك كراسي، و رجاله بشنبات! معرفتش تختار إختيار بسيط أوى، معرفتش تختار الست الوحيدة، اللى حبيتَك بجد، و حبيتها. عارف ليه؟ مش عشان الظروف، ولا عشان كلامهم، ولا عشان عقلك قالك عكس كده... لا. عشان أنتَ راجل جبان! منفوخ اوى من بره، و عيل صغير، ضعيف من جوه. حاربت الدنيا كلها علشانك، حطيت قلبي عل خط النار، عشان بس أحميك، حتى من نفسي. و أنتَ عملت إيه علشاني؟! عشقتني فى السر، حلمت بيا بينك و بين نفسَك؟ بس كنت برضه جبان... جبان لدرجة، إنك مقدرتش تطلع للدنيا بحبيبتَك، و

"شروط زواجي"

رسالة إلى زوجي المستقبلي العزيز، للزواج مني، فى شرطين غير قابلين للتفاوض: الشرط الأول مَهري إنك تحفظ (جزء عمّ)، و هو الجزء الثلاثون والأخير من القرآن الكريم. و هتتلوه أمام شيخ روحاني من طرفي قبل كتب الكتاب، للتأكد من صحة تلاوتَك. الشرط الثانى إنك تُقيم فروض الصلاة الخمسة فى مواعيدها، دون تفويت اي فرض، مهما كانت ظروفك، (طول الحياة). و الشرط ده هكتبه فى عقد جوازي إن شاء الله، إن جوازي هيبطل منك بتوقفك عن الصلاة، و ده مشروع دينياً و من حقي. 📌 لو مش هتقدر تلتزم بالشرطين دول، م

الحب الحقيقي

عايزين نبعد شويه عن نسخة الحب الدرامية، اللى بيصدرها المجتمع العربي و الفن للناس بشكل مستمر، على إنها (حب). لإن الستيجما (فكرة مغلوطة) ده، بتشتت الناس عن أسعد و أحسن نسخة من أنفسهم، مش بتقربهم ليها. ببساطة: ده مش حب. 📌ده تخليص كارما. 📌تهذيب أنفس. 📌تنبيه لجروحك النفسية. ❗️ (لكن مش حب). الحب: - هادى - صريح - آمن - سَلِس مفيهوش صراعات ولا شَد و جذب. إحنا بس اتبرمجنا على إن ده حب، لإن معظمنا عاش علاقة حب متوترة مع أهله، كان مضطر جواها يحارب عشان يتشاف و يتسمع. لكن بعتذر جدا

"أحببتك أكثر من نفسي"

ماذا عساي أن أقول لك يا حبيبي؟ أيها الذكي، الحكيم...الأنيق، ذو العيون التى عمقها يخترق روحي كل مرة، بلا مجهود. لم يلمس قلبي أحداً من قبلك، و لن يلمس روحي أحداً بعدك. ماذا عساي أن أقول يا حبيبي... فلتطلق سراحي اليوم يا حبيبي. فلتتوقف عن لوم نفسك على فراقنا. ضربتنا أعاصير الحب و المصير فى آن واحد. تُمَزِقنا الحياة بعيداً عن بعضنا البعض...ليس لي مكان فى طريقك المتلألئ بالنجوم. و ليس لك مستقبل، فى طريقي، المحفوف بالمخاطر. ماذا عَساك أن تفعل مع هذا الحب يا حبيبي؟ ذلك الحب، الذي بد

البنت الشبعانه

قولت قبل كده مليون مرة السنين اللى فاتت، و لسه فى ستات بتقع فى نفس الغلط: هو مبيتكلمش ليه؟ مكسوف؟ خايف؟ بردان؟ طب أعمله ساندويتش حلاوة و أغطيه بالليل يمكن يتكلم؟ طب يمكن لون شعري مش عاجبه؟ لو غيرته هيتكلم؟ #الخلاصة: الراجل الحقيقي (اللى هما نُدرَه الأيام ده)، راااجل. يعني صلب، قوى، واضح، صريح، ليس مغاور. لو الراجل ده عايزِك فعلاً، و إنتي الست اللى كان بيدور عليها طول حياته (يعني ماليه دماغه من الأخر)...هيتكلم! هيعبرلك. هيكسبك. هيلاقيكي لو تحت سابع أرض. و لو معملش كده معاكي، ي

سبب خراب البيوت

سبب كبير فى خراب حياتكم و أنتوا متعرفوش للأسف هو صوركم و مشاهد حياتكم و مظاهركم المستعرضة على السوشيال ميديا. فى حالتين الإنسان بيكون آمن روحانياً و طاقياً لما ينشر حاجة عن حياته على السوشيال ميديا: ١- لو بيشارك اللحظة او الإنجاز كجزء من هدف حياته كمؤثر او صانع محتوى، (بنية تشجيع ناس تانيين على الخير و النجاح). و صفاء النية هنا بيشكل ٩٠٪؜ من الحماية الطاقية، إن نيتك تكون خالصة لله تعالى و مش بتنشر من باب المُرآة (التفاخر أمام الناس)، لكن فعلاً عشان تغير حاجة فى مجتمعك. ٢- لو

"ست الستات"

أنا اتربيت إنى عشان أكون "ست الستات"... لازم أدعم الستات اللى حواليا، ده أول و أهم خطوة. المنافسة من اي ست ناحيتي، هتكون دايماً من طرف واحد. و هقابلها بكل الحب و الدعم، (طول ما فى إحترام متبادل، و عدم تجاوز لحدود الأخلاق.) أنا ممكن أقسى على راجل، لكن مستحيل، مهما حصل، أجي على ست زي أو أجرح أنوثتها او رحلة حياتها مهما حصل. لإنى ببساطة، ست بنيت نفسي بنفسي، و نحتت فى الصخر حرفياً، عشان أرتقي فى الحياة بشرف، من غير ما أخسر نفسي او شرفي. و فاهمة و واعية كويس اوى، لصعوبة رحلِتِك كَ

رسالة لِمَن أحِب

#رسالة مسترسلة منها لأحدهم: مَعرِفش الظلام يوجعني طول حياتي، ولا يقتلني... بس أول ما حبيتك... عِرفوا كويس يقتلوني بيك. دلوقتي هيكسروا كل حتة فى قلبي، هينزلوني تحت الأرض، هيقتلوا روحي، كل ما يلمسوك. عشان كده مكنتش عايزه أحب، عشان كده كنت دايماً لوحدي. عشان كده كنت هربانه طول عمري. أول ما أحب حاجة بجد، هيدخلوا لأعمق نقطة فى قلبي، و يكسروني باللي حبيته. مشكلتي مش فى الظلام، ولا فى الإنكسار. مشكلتي، إنك كُنت خِصم عليا معاهم. مشكلتي إني، قَطعت دروب و مسافات عشانك... و إنتَ استخسر

Je t’aime

بس لما حبيتَك... بس لما حبيتَك...أبتديت أفكّر أكتر. مش إزاي أعجبك، لكن أزاي أخليك مُعجَب بنفسك أكتر. بقيت أخاف أتكلم، أو أفكر، أو أتحرك بسرعة، زي زمان. بقيت بتأنى، و بفكر ألف مرة، قبل ما أتصرف أو أقولك حاجة. أحسن فى مرة، أعمل أو أقول حاجة تجرحك. مقدرش أشوفك مجروح، أو تعبان. مقدرش إن الهوا يلمسك بطريقة تضايقك. بَحِس إنى مش عارفه أتنفس كويس، و أنتَ مش مبسوط. و لو الدنيا أذيتَك، ممكن جداً أموت من القهر. بَحِس إن إختباري فى الدنيا، بقى صعب اوى بعد ما قابلتَك. بقى عندي حد أخاف

النور ينتصر

و إنى أرى الظلام يهاجم عمال النور بشراسة غريبة فى هذه اللحظة (خاصة الذين يعيدون مجموعة كبيرة من البشر للنور)، يستمر الهجوم على الأقول لمدة ٧ أيام قادمة، و الله أعلى و أقوى مما أصف. أنصحكم بِ: - غسل أجسادكم بالماء و الملح و ورق الغار (الظلام يُدخِل أفكار سلبية لرأسكم الآن، تجنبوا التفكير السلبي، إنه يحاربكم بأفكاركم، يزين لكم الظلام نور، و يشوه النور لظلام فى أعينكم). - الصلاة و العبادات و التأمل أياً كانت ديانتكم او معتقدكم - البُعد كل البُعد عن الأشخاص الأنانيين، الماديين، ا

إختيار النور

لما أكون مش عارفه أميز قراري فى موضوع مصيري بسبب صدمة نفسية بعاني منها (و كلنا بنعاني من صدمات و مشاكل نفسية بدرجات مختلفة)، بسأل نفسي سؤال بيساعدني جداً إنى ألاقي الجواب بسرعة: بسأل: لو بنتك او إبنك فى المستقبل، جُم و سألوكي يعملوا إيه فى الموضوع ده؟ بعرف بعد ما بسأل السؤال ده الجواب مباشرة. لإننا بنحب ولادنا حب غير مشروط، حتى قبل ما نخلفهم، هما الوحيدين اللى بنقولهم الحقيقة كاملة. لو بسأل نفسي: هكمل فى علاقة، ولا صداقة، ولا مكان عمل او بيئة معينة؟ دايماً بقول: لو إبني او بن

الأنثى فى توأم الشعلة

فى علاقة توأم الشعلة، اللى مليانة خبايا و أسرار كل شوية بنكتشفها سوا: الأنثى بتكون روحانية، متجلية، عندها روح أجنحتها مفرودة طول الوقت و بتقدر تسافر بروحها قبل ما يتحرك جسمها. فى العلاقة مع أنثى روحانية و ذكر روحانى فى رابط توأم الشعلة، الذكر المقدس مش محتاج يثبت لأنثاه أي شئ، على عكس فى العلاقة مع أنثى أرضية (و التى نَكِن لها كل الإحترام و التقدير طبعاً). لكن الأنثى الروحانية بتعرف خطوات توأمها قبل ما تحصل، لأنها بتكون متصلة مع أفكاره و مشاعره بشكل يومي و مباشر عبر موهبة الت

أرض الأحكام

فى حاجات كتير اوى فى قصتنا، الناس متعرفش عنها اي حاجة. فى حاجات كتير لو أتعرفت، كُنا هنُعذر ناس كتير، على اللى بيعملوه. فى صدمات نفسية قوية لدرجة، إن الشخص ممكن يخرج من دماغه، و يخلق هوية جديدة، او ما تُسمى فى علم النفس ب: "Coping Mechanism" هوية جديدة، مزيفة، و يبني على أساسها حياة كاملة. مش شبههم، بس علشان، يهرب من مواجهة صدمته. و كل واحد و حظه! فى ناس بيصادف إن الهوية اللى بيخلقوها، بتكون متناسبة مع مجتمعهم. و ناس تانيه، بتقع رجليهم فى الخطأ. و بيترفضوا حتى من أقرب الناس ل

فى حُب شجرة الزيتون

يترُك الحب أثاراً صغيرة فى القلوب، لا يمكن أن يُمحيها او يغيرها ألف ظرف. لأن الحب بذرة، و البذرة أقوى بكثير من الفروع. قد تتساقط الفروع وسط العواصف، و يُودي الخريف بأوراق الشجر. لكن بذرة الحب تنمو، حتى فى صمت، حتى فى ظلام، حتى و لو بعد حين. قد نأكل نحن من ثمارها، او، قد يستظِلُ بها أحفادنا. و إنني أذكر شجرة الزيتون... تِلكَ التى زرعتها جدتي قبل موتها، قالت لي: "قد لا يبقى مني شئ يا إبنتي، لكن...تَرَكتُ لكم روحي، فى شجرة الزيتون." 📌 الحب يبقى...حتى بعد أن نموت. رنا راشد #واحة

اللى جرحك زمان

#رسالة لك فى هذه اللحظة: اللى أذاك، مش بس سرق تجربتك فى الحب زمان... لا، ده كمان كرهك فى نفسك، عَلِمَك إنك متستحقش تتحب، مع إنك مليان حاجات حلوة، تستاهل تتحب عشانها. و حتى بعيوبك، تستاهل تتحب، زي ما انت. اللى أذاك زمان، زرع فى عقلك فكرة: إن الحب صعب، و مش أمان. مع إنه الحب أصلاً، أسهل، و أطيب حاجة فى الدنيا. لازم تعرف، إن عشان التجربة القديمة تتغير، مش هتتغير بسهولة أبداً. و مش هتدفع تمنها لوحدك، لا للأسف، هيدفع تمنها كل اللى بيحاولوا يحبوك دلوقتى، و ده اكتر حاجة توجع بصراحة

الطفل اليتيم

فى عالم بعيد غير عالمنا المعهود، بيجلس طفل صغير لوحده وحيد، طفل من بره موجود، لكنه فى حسابات البشر، مرفوض. طفل كل ذنبه إنه إتولد، طفل مختارش حاجة، حتى قوت يومه. طفل، العالم بيلف من حواليه بصَخب، و هو لسه برضه وحيد. طفل، محدش عارف عنه، غير اللى خلقه. محدش عارف، إن اللى إتخلق عشان يساعده، مبقاش موجود، او مبقاش اصلاً عايزه. و إن اللى ممكن يساعدوه، مش شايفينه! طفل (يتيم) (وحيد) (بردان) فى كل لحظات حياته، من بره و جوه. طفل محدش داري بيه غير اللى خلقه، الطفل ده، هو انا، هو انتم، هو

"أسانسير الحياة"

أسانسير الحياة، طالع بس، مفيهوش نزول. كلنا مركزين نطلع، لكن محدش واعي، بيدفع كام، و يخسر إيه، و مين...عشان يطلع للمستوى اللى بعده. القهوة...

ينبوع الحياة

بقدر جداً طاقة الكلمات، لها مفعول سحري عليا. بقدر طاقة الحب اللى بتطلع فى الكلمة، و بعيشها جوايا لما بقراها، حتى بعد ما تتكتب. ممكن حد...

Blog: Blog2

Subscribe Form

Thanks for submitting!

©2023 all copy right reserved for Gypsy-writes. Any attempts to reuse this original writing will result in legal action against you! Be decent, karma is a bit*h. 

bottom of page